Uanset om du er proklameret audiofil eller bare gerne vil høre din musik i bedst mulig kvalitet, så kan det være vigtigt med et reference album når du udvælger udstyr til dit anlæg. På den måde kan du være sikker på, at den forstærker, pickup, pladespiller eller de højtalere du køber passer bedst til den musik du hører.

Hvad er et reference album?

Reference plader kan være så meget, og der er hverken rigtige eller forkerte plader at gøre brug af. Som regel er det albums man bruger som referencepunkt når man tester hi-fi udstyr, eksempelvis nye højtalere, RIAA forforstærkere, pickups eller lignende.

Når du tester dit anlæg handler det om at bruge et album du er komfortabel med og kender ud og ind så du virkelig kan høre forskellene. Normalt skal man gå efter albums med den bedst mulige Dynamic Range, som er et udtryk for differencen mellem den laveste og det højeste volumen i et miks (kort fortalt), da albums med en høj DR rating vil sætte udstyret i arbejde så du virkelig kan teste det.

Disse albums vi lister nedenunder behøver man jo ikke anskaffe sig bare for at give anlægget en workout. De er i sig selv fantastiske albums, og ikke mindst studier i hvordan et velproduceret album skal lyde. Der findes også utallige andre du kan bruge, så det handler om at vælge en håndfuld forskellige albums du er godt bekendt med.

Nedenstående er naturligvis ikke en komplet liste over gode reference albums. Ligesom alt andet i musik kan det diskutteres, og der er garanteret nogle kloge hoveder derude som vil mene, at Abbey Road eller Wish You Were Here er dårligt produceret. Disse albums er blot nogle af vores forslag, baseret på bl.a. populære holdninger på diverse internet forummer.

 

Pladeselskaber man bør kende

Kommer det til vinyler er der bestemte pladeselskaber man altid kan gå til hvis man vil have en lydmæssig overlegen oplevelse. Mobile Fidelity Sound Lab (eller MoFi i folkemunde) og Analogue Productions gør begge et stort nummer ud af at lave de bedst mulige masterings på overvældende lækre vinyler, og deres bagkatalog byder på meget forskelligartede kunstnere og albums.

 

Online ressourcer

På hjemmesiden www.dr.loudness-war.info findes en enorm database af diverse musikudgivelsers dynamic range. Jo højere en DR, jo bedre. Her kan du finde god inspiration til albums der virkeler afprøver dit udstyr!
Onlinemagasinet The Absolute Sound producerer også lister over vinyler som lyder fantastisk, og det er ikke kun de dyre titler fra MoFi og Analogue, men derimod også ting man kan falde over til næsten ingen penge på markeder. Specielt deres TAS Super LP lister er værd at tjekke.

 

MODERN ROCK

R.E.M – Automatic for the People
Dette album er mere eller mindre definitionen af tidsløs rock musik, og det er ikke kun når det gælder den halvpoppede sangskrivning. Bandets samspil og arbejdet bag mixerpulten har i den grad også gjort sit.

 

 

Radiohead – A Moon Shaped Pool
Når det kommer til Radiohead kan man som regel regne med, at albummet er værd at høre. A Moon Shaped Pool er imidlertid et moderne stykke med en tidsløs lyd, og det er tæt på hundrede procent sikkert, at albummet bliver hængende i de audiofiles favoritter længe endnu.

 

 

 

CLASSIC ROCK

The Beatles – Abbey Road
Mange siger Abbey Road er bevis på at musik er kunst. Det er måske ikke bandets mest spændende album, men produktionsmæssigt er det legendarisk – og med rette. Lyden er stort set lige så ikonisk som albummet selv.

 

 

Fleetwood Mac – Rumours
Det er næsten mirakuløst at Rumours overhovedet blev til, og at albummet blev så godt som det gjorde. Mellem intern splid og et voldsomt forbrug af kokain lod Stevie Nicks og Lindsey Buckingham deres bluesy mainstream rock tage verden med storm, hvor lyden er cirka lige så lækker som musikken.

 

 

 

JAZZ

Miles Davis – Bitches Brew
Jazzlegenden Miles Davis er givet vis mest kendt for det tilbagelænede Kind of Blue album, men Bitches Brew’s modale jazz tilsat rockende rytmer er en klassiker i sin egen ret, og for mange det definitive go-to album til reference.

 

 

Nina Simone – Baltimore
Den legendariske sangerinde Nina Simone var ikke stor fan af producer Creed Taylors arbejde på Baltimore sessionen, men resultatet blev urimeligt perfekt på trods af den kun én time lange optagelsessession. Sådan nogle laver man bare ikke længere.

 

 

 

POST

My Bloody Valentine – Loveless
Loveless er mere eller mindre det definerende album for shoegaze og post rock med sine drømmende bølger af rumklang og forvrænget guitar. Men det er ikke bare støj, for det har den dybe, detaljerede produktion sørget for.

 

 

Sigur Rós – Takk…
De islandske musikere i Sigur Rós behøver næppe nogen introduktion, og Takk… er uden tvivl et unikt album, selv for et band hvis diskografi består udelukkende af unikke albums. Det er storladent og smukt, men aldrig pompøst, og konceptet samt musikken kommunikeres perfekt gennem masteringen.

 

 

 

PROG

Pink Floyd – Wish You Were Here
Man kan dårligt kalde sig pladesamler, musikentusiast eller et godt menneske hvis man ikke har Wish You Were Here i samlingen. Og det er ikke kun fordi det er en absolut klassiker af dimensioner, men produktionen er ligeledes af en anden verden.

 

 

The Mars Volta – Deloused in the Comatorium
Produktionsarbejdet på Deloused in the Comatorium er på nogle måder resultatet af Omar Rodríguez-Lopez’ ærgelser over produktionen på At the Drive-In’s sidste album, Relationship of Command. Selv adskillige år efter udgivelsen er lyden stadig sprød, rå og imponerende prog rock.

 

 

 

ELECTRONICA

Massive Attack – Mezzanine
Trip-hop kunstnerne i Massive Attack har defineret og omdefineret hvordan et sådant album skal lyde, og Mezzanine har så afgrundstung dybde og en sprødhed uden lige at albummet er blevet nærmest legendarisk alene for sin produktion.

 

 

Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
I en genre hvor det kan være uendeligt svært at skilde sig ud har Boards of Canada ikke kun formået dette, men samtidigt udgivet et ikonisk ambient synth album. Tomorrow’s Harvest sprudler af personlighed, og utallige har forsøgt at emulere lyden – Og kun ganske få med held.

 

 

 

SOUL/FUNK/RNB

Michael Jackson – Thriller
Her har producer Quincy Jones virkelig overgået sig selv. Der blev brugt over en uge per sang i mixingprocessen, og det resulterede i et album som af de fleste anses for at være et af de bedste albums nogensinde, både i komposition og produktion.

 

 

Marvin Gaye – What’s Going On
For mange er Marvin Gayes stemme essensen af soul, og What’s Going On er uden tvivl hans mest populære album. Det er her hvor stemme, musik, komposition og produktion går op i en højere enhed, og derfor fungerer det også bare så godt som reference punkt.

 

 

 

CLASSICAL

Gustav Holst – The Planets (Los Angeles Philharmonic)
Gustav Holst var selv en kende træt af Planeternes popularitet, men populariteten er forståelig og velfortjent, for kun få klassiske stykker formår at favne så bredt som dette. Los Angeles Philharmonic’s udgave er blandt de bedre indspilninger.

 

 

Nils Frahm – Spaces
Frahm er jo ikke helt og holdent klassisk musik, men trækker i høj grad på æstetikken til sin elektriske ambiance. Nils Frahm kalder selv Spaces for en feltoptagelse, og når man hører albummet er det nærmest som at være der selv.

 

 

 

BLUES

Eric Bibb – Spirit & The Blues
Gennem sin far Leon Bibb fik Eric en af de bedste musikalske uddannelser man kan ønske sig. Han voksede nemlig op omkring typer som Bob Dylan og Judy Collins. Spirit & The Blues er funky folk-blues med fingerspil og slide i rigelige mængder. Og som om det ikke var nok er lyden også fænomenal og tidsløs.

 

 

Muddy Waters – Folk Singer
Kigger man bare på dynamic range scoren for Folk Singer kan der ikke være meget tvivl: Det er simpelthen bare et af de bedst producerede albums overhovedet. Og så hjælper det jo også, at legendariske Muddy Waters bare lyder lige som han skal med sin letgenkendelige blues.

 

 

 

HIPHOP

Dr. Dre – 2001
Selv hvis man ser bort for den lyriske argumentation for, at Dr. Dre er en af verdens bedste producere af hip-hop beats, så taler kompositionerne på 2001 sit eget klare sprog. Dre er ikke alene verdensklasse. På sit højeste er han over det. 2001 er for mange også en af de ultimative referenceplader på grund af det imponerende produktionsarbejde.

 

 

Jay-Z – The Blueprint
The Blueprint anses af langt de fleste fans og anmeldere som Jay-Z’s bedste album, og selvom han skylder en del af æren til producer Kanye West er The Blueprint uundværlig som reference for enhver hip-hop entusiast, specielt på grund af den gode dynamic range.

 

 

 

METAL

Black Sabbath – Black Sabbath
Den britiske gruppe startede mere eller mindre heavy metal med dette album i slutningen af 60’erne. Albummet er resultatet af en kærlighed for syret psychedelia og progression, og hvad det blev til holder stadig den dag i dag, både i lyd og komposition.

 

 

Iron Maiden – Powerslave
Ud over at være et af de bedste metal albums fra 80’erne viser Powerslave også den britiske gruppe på sit højeste hvad lyd angår. Hver eneste skæring er et unikt studie i genial sangskrivning, og nydes naturligvis bedst på høj volumen så man kan nyde de mange lag i musikken.

 

 

 

Som nævnt er disse selvfølgelig kun forslag, og nogle af dem vi selv bruger ved Phono.dk når vi kigger på nyt udstyr. Hvilke du bruger er helt og holdent op til dig selv, så find dine yndlingsplader frem og kom igang med at lytte 🙂

 

Skrevet af Jakob Goul

Hvilke er dine reference albums, og hvorfor? Fortæl os om det i kommentarfeltet nedenfor!

One thought on “Referenceplader til de audiofile og musikelskerne

  1. John Pedersen says:

    Hej Phono.dk
    Hver gang jeg skal teste nye højtalere eller ny pu, så er Supertramp Cannonball fra “Brother where you bound” og Gnags “Dansende blå linealer” med til at bedømme dynamikken, herlige tempofyldte musik stykker.

    To jazzplader som er fint optaget, men hvor jeg bare lader musikken flyde, og stemningen nyde er:

    Armstrong & Ellington “The greath reunion” De to giganter formår at skabe stemning, der når ud over højtalerne. Et fremragende album.

    Miles Davis har lavet meget godt musik en af mine favoritter er: “Steamin’ with Miles Davis Quintet” En lydkulisse, hvor man får god lyd og en jazz oplevelse, hvor man nærmest bare lytter tilbagelænet i syn yndlings stol, mens diamant langsomt skærer sig gennem vinyl lakridsens lækkerier. Wow for et album.

    Opvokset med Gasolin, Shubidua og ABBA kunne man vælge af disse lp’er. I stedet vil jeg pege på Rugsted & Kreutzfeldt album fra 1979 fremragende musik, som fører tankerne tilbage til folkeskoletiden. Specielt “Sad i parken”, “Jeg ved det godt” samt “Endnu et efterår” herligt smukt og let pop, som bare fungere i al sin enkelthed og positive stemning. En plade man bliver glad af at høre.

    Er man til Beatles er der allerede givet et godt bud. Paul McCartney “Tug of war” giver et flot stemningsbillede af 1980’ernes begyndelse lidt af periodens udfordringer, glæder og tilbageblik. Et af McCartneys bedste album.

    Jo vinylen lever

    John

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Velkommen i vores nye webshop. Oplever du problemer, må du endeligt kontakte os på support@phono.dk eller 30230008 Dismiss