MOBILE FIDELITY SOUND LAB

Mobile Fidelity Sound Lab (MFSL eller MoFi) er et pladeselskab med speciale i produktion af audiophile indspilninger. Firmaet er bedst kendt for sine begrænsede udgave remastered vinyl LP plader, cd’er og Super Audio CD’er, men har også produceret andre formater. I slutningen af 1970’erne tjente etiketten ry for lyd i høj kvalitet fra sin oprindelige Master Optagelse LP’er, som var blevet optaget med sin halv-speed mastering processen. Virksomheden gik konkurs i 1999, men blev købt af Music Direct i Chicago. I det 21. århundrede, Mobile Fidelity salg voksede med en fornyet interesse for vinyl.

Se hele udvalget her
GRUNDLAGT

GRUNDLAGT

Optagelse ingeniør Brad Miller (1939-1998) skabte de første optagelser på Mobile Fidelity mærket i slutningen af 1950’erne og 1960’erne. Det var optagelser af miljømæssige, lokomotiv lyde og orkestermusik, der trak interesse fra audiofile men fået lidt opmærksomhed fra offentligheden. Mens Miller var placeret i Burbank, Californien i 1971, selskabet udgivet et par pop og orkestrale optagelser. Dette omfattede en 7 “45 rpm single produceret af Miller,” Saunders Ferry Lane “/” Early Morning “. Pladen blev krediteret” Clare “og sunget af britiske sanger Clare Torry, som senere opnåede berømmelse fra hendes optræden på Pink Floyds sang “Den store koncert i himlen”.

HISTORIE

HISTORIE

I 1950’erne og 1960’erne var det almindeligt for pladeselskaber at trykke relativt tunge optegnelser om nye eller “jomfruelige” vinyl. Under den økonomiske afmatning i 1970’erne, presning udgifterne til rekord steget, og mange pladeselskaber reducere omkostningerne ved at trykke letvægts optagelser af genbrugsmaterialer, som indeholdt urenheder. Recycled vinyl presning ofte udviser pops, klik og overflade støj. Processen med lydoverførsel fra magnetbånd til LP er en yderst kompliceret proces. Apprentice ingeniører typisk bruge flere år på at lære hvordan man bliver en ekspert i disk mastering. En mastering ingeniør kan være nødvendigt at justere og eller kompromittere lydkvaliteten af ​​en post for at opretholde loudness og gøre rillen spores ved pennen en pladespiller hjælp af en lav kvalitet phono patron. Ofte har lyde blevet mestret med ekstra kompression, begrænsning, og udligning. For at reducere sliddet på master fleste skiver er ikke stammer fra den oprindelige mester tape. Kilden tape anvendes, kan være mange generationer fjernet fra originalen. Typisk ingeniøren sender en første presning og en “cutting master” bånd parallelt. Efterfølgende presninger blev skåret direkte fra opskæring master. Nogle presninger blev endda skåret fra kopier af skærende mester tape. Hver efterfølgende tape kopi tilføjet yderligere niveauer af tape hvæse, og wow og flutter, nedværdigende lydkvalitet.

ORIGINALE MASTER OPTAGELSER

ORIGINALE MASTER OPTAGELSER

I 1977 begyndte Mobile Fidelity at producere en linje af optegnelser kendt som “Original Master Recording” vinylplader. Disse albums blev udgivet tidligere af andre selskaber, licenseret af Mobile Fidelity, og remastered ved en proces kaldet halv-speed mastering. Under mastering, blev lyden overført fra magnetbånd til disk, mens skæring drejebænk flyttede med halv hastighed. De albums blev remastered fra de originale analoge masterbånd, uden komprimering, og med minimal udligning. Optagelserne blev presset på høj kvalitet vinyl kaldet JVC SuperVinyl, en plastik forbindelser opfundet af JVC for at kompensere for de krav, Quadrophonic optegnelser, som var begyndt optræder i 1970’erne. JVC SuperVinyl var mere holdbart end almindelig vinyl, med nedre overflade støj og færre pops og klik. Mobile Fidelity pakket deres albums i kraftig pap ærmer, indvendige pap forstærkninger, og plast liners. Half-speed mastering var blevet gjort før. Decca Records brugte den samme proces på sine klassiske albums fra 1958 til 1967. MFSL genoplivet praksis, raffineret det, og gjorde det virksomhedens salgsargument. Half-speed mastering tog længere tid end typiske mastering, og den fremlagde tekniske udfordringer. Dens anvendelse blev aldrig udbredt af andre selskaber trods soniske fordele. Stan Ricker mestrede tidlige Mobile Fidelity-lp’er. Ricker arbejde kan genkendes af signaturen “SR / 2” udskåret i den døde voks. Jack Hunt ( “JH / 2”) mestrer mange af MFSL s LP udgivelser i 1970’erne og 1980’erne. Nogle senere titler blev mestret af John LeMay og Paul Stubblebine, med et par ukrediteret udgivelser. I øjeblikket Shawn R. Britton og Rob LoVerde er mastering fleste LP’er til MFSL. Cd’er, SACD’er og lydkassette mastering have været udført af en række ingeniører, senest Britton. Selskabet har haft kun en håndfuld af ingeniører i sin historie.